Deze maand hebben we gekeken naar vijf verschillende methoden die ik zou gebruiken om lezers te vinden als ik een nieuwe blog zou beginnen. Tot nu toe hebben we het posten van gasten, adverteren en netwerken onderzocht, maar vandaag wil ik onze aandacht richten op het dynamische gebied van sociale media.
Sociale-mediasites zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid in de online publicatiewereld en kunnen over het algemeen worden onderverdeeld in twee soorten sites:
Sociale netwerksites – waar de primaire activiteit van de site ‘verbinden’ met anderen is. Enkele van de meest prominente sites in deze ruimte zijn Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en YouTube.
Social Bookmarking – waarbij de primaire activiteit het vinden en delen van webinhoud is via verschillende systemen van ‘voting’ op sites. Voorbeelden van dit type site zijn Reddit, Digg en Mix (voorheen StumbleUpon).
De bovenstaande twee classificaties van sociale-mediasites zijn vrij breed – in werkelijkheid verschijnen er elke week veel verschillende sites, waarvan er vele elementen van zowel het bovenstaande als andere kenmerken bevatten. Op Twitter bijvoorbeeld, door simpelweg links, afbeeldingen en inhoud met uw account te plaatsen, betekent dit dat u ze technisch als een bladwijzer hebt gemarkeerd en als u bepaalde tweets ook ‘leuk’ vindt, kunt u ze in de toekomst vinden en ernaar teruggaan. Pinterest werkt op dezelfde manier.
Het doel van dit bericht is niet om sociale media te definiëren, maar om het te zien als een kans om nieuwe lezers voor je blog te vinden. De reden dat ik het in deze serie opneem, is dat ik de afgelopen jaren talloze blogs virtueel heb zien lanceren via sociale-mediasites.
De reden voor hun succes is dat sociale-mediasites momenteel tot de grootste sites op internet behoren (de hoeveelheid verkeer die ze genereren is verbijsterend), maar dat ze van nature bedoeld zijn om mensen te helpen nieuwe delen van het web te ontdekken (met name social bookmarking-sites) – en als gevolg daarvan worden ze gebruikt door mensen die actief op zoek zijn naar webinhoud.
Als gevolg hiervan zou ik zeggen dat sociale-mediasites een logische plek zijn om jezelf als blogger te positioneren. Laat ik het nog een keer zeggen:
Sociale-mediasites hebben veel verkeer en worden door mensen gebruikt om inhoud te vinden – waarom zou u zich er niet op positioneren?
Kwalificatie: laat me die laatste verklaring nuanceren voordat ik verder ga door te zeggen dat sociale media niet HET antwoord is om lezers voor je blog te vinden. Het is niet voldoende om alleen uw inhoud op sociale sites te promoten, maar het is een element dat u kan helpen veel nieuwe lezers te vinden.
9 sleutels tot het gebruik van sociale media om nieuwe lezers voor uw blog te vinden
Er is veel geschreven over het gebruik van specifieke sociale-mediasites om verkeer naar een blog te leiden. Ik zal hieronder een paar links opnemen naar dingen die ik over specifieke sites heb geschreven – in dit bericht wil ik echter in meer algemene zin spreken en enkele principes delen over het gebruik van sociale media om verkeer te genereren.
1. Wees een actieve deelnemer – het is belangrijk om deze sites te zien voor wat ze zijn – het zijn sociale sites die zijn ontworpen voor regelmatig gebruik en interacties tussen lezers. Ze zijn niet ontworpen voor mensen om hun eigen links te spammen en te verlaten – ze zijn ontworpen voor voortdurende, oprechte en behulpzame interacties tussen mensen. Dientengevolge zijn degenen die tijd besteden aan het gebruik van deze sites degenen die over het algemeen worden beloond om dit op de lange termijn te doen. Hoewel de verleiding groot is om deze sites slechts af en toe te gebruiken wanneer u er zelf baat bij heeft, zult u merken dat ze vruchtbaarder zijn om te bezoeken wanneer u regelmatig deelneemt en oprecht met anderen communiceert.
2. Leer de regels en cultuur kennen – verschillende sociale mediasites hebben verschillende regels, normen, culturen en acceptabel gedrag. Dit behandelt zaken als hoe u met anderen omgaat, de taal die u kunt gebruiken en, belangrijker voor dit artikel, het linken en promoten van uw eigen inhoud. Sommige sites staan u toe (en moedigen u zelfs aan) om uzelf te promoten – andere niet. Sommigen staan het misschien officieel toe, maar zullen gebruikers hebben die het niet leuk vinden en die je inspanningen zullen ‘begraven’ als je dat doet. De sleutel is om deel te nemen, te observeren en te leren van je ervaringen.
3. Vind belangrijke spelers – een van de beste manieren om meer te weten te komen over sociale media is door belangrijke spelers op de verschillende sites te vinden en te leren kennen. Wie gebruikt ze goed? Wat zijn ze aan het doen? Wat kunnen ze je misschien leren? Hoe zou u met hen kunnen samenwerken voor wederzijds voordeel? Veel sociale-mediasites maken het gemakkelijk om deze belangrijke spelers te vinden door lijsten met ‘topgebruikers’ te maken – dit kunnen strategische relaties zijn om te hebben.
4. Maak vrienden – hierop voortbouwend is het principe van vriendschap sluiten met anderen op sociale sites. Dit is een belangrijk onderdeel van waar ze allemaal over gaan en veel van deze sites maken je krachtiger op basis van het aantal verbindingen dat je hebt. Dus ga erop uit – maak vrienden en communiceer met uw netwerk.